Monday, October 4, 2010

~ Baru Ku Tahu Rupanye Begitu ~

Tadi sesaje je aku blog walking, dah jauh ke mana-mana dah aku jalan. Dan sebagai rutin harian aku, aku akn selalu melawat blog Mazidul Akmal Sidik dan aku tertarik dengan satu entri nya. Entrinya tu telah bg info br kat aku yg sebelum ni aku tak tahu. Menurut Mazidul, mengikut rekod hanya warganegara Malaysia dan bekas tentera warga Nepal SAHAJA yang dibenarkan bertugas sebagai pegawai keselamatan di Malaysia. Ohh, rupenye baru aku tahu tentang benda ni. Korang Tahu tak??..Dan ini lak kisah guard kt skolah aku yg dtg entah dari mana ntah. Nak kena selidik nih.heheheee



Tadi, sebelum aku balik dari sekolah, aku singgah kt kedai buku skolah aku tu. Sesaje je menyinggah, dan akak kedai buku tu rancak lak bercerita ngan aku. Isunye agak panas. Memula tu aku tanya akak tu kenapa dalam kul 11lbih tadi, dia kuncikan pintu grill kt dpn tu. Akak tu cakap dia takut dgn guard kt skolah aku. Tambah2 hari ni pelajar dah kurang datang skolah. Maklumlah esk dah start PMR.


bagi yg ni tak mau, ish, ini pun dah tak ternilai tau


tak dpt rm10, dpt yg ni oklh kotnye.

Humm, patutlah akak tu takut, rupa-rupanya guard tu blh dikatakan setiap bulan dlm 2 atau 3 kali mintak duit dgn akak tu. Selalunya dia akn mintak rm10, dan akak tu hanya bagi rm5. Yang tak tahan demandnye, bile akak tu bagi rm1, dia tak mau ambik. Haaih, apa punya org. Masalahnya, nak beli rokok pun guard tu g mintak ngan akak tu. Melampau betul kan. Dah tak de duit, ada hati nak isap rokok. Aku dah mula panas telinga dengar crite akak tu. Selagi akak tu tak bagi duit, dia akan tunggu dan berdiri depan pintu sambil pandang akak tu. Kalu aku pun, mesti aku pun takut dgn keadaan tu.

Akak tu pnah cakap dgn sorg pembantu makmal(PM) ni (lelaki), dan PM tu tegurlh guard tu. Cakap kenapa mau mintak duit. Sedangkan semua org kt skolah tu makan gaji. Mintak lak dgn akak tu sdgkan akak tu ade anak kecil-kecil yang kena bersekolah. Dengan selamba guard tu jawab "bank ada". Apalagi, makin bertambah marah lah PM tu. Pm tu cakap lagi,"itu bank ah, bukan duit kami, duit ramai org kt situ".
Guard tu tambah lagi "ade bini kt rumah, ade anak-anak, sorg sudah kawin, tapi masih mintak duit,''. Pm tu jwb lg, "ini kakak, lagi banyak anak, kecik-kecik lagi, mau skolah lagi". Dan guard tu tetiba berlalu pergi tanpa berkata apa-apa. Haaaih, tak taulh dia tu faham or tak.

So, sekarang akak tu terasa terancam dgn guard tu. Aku bg cadangan suh dia jumpa pengetua sahaja. Dan kami juga tak pasti samada guard tu warganegara Malaysia atau tidak. Dari cara percakapan tu macam bukan org Malaysia je. So, layakkah dia menjadi pengawal keselamatan jika dia bukan warganegara malaysia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...