Monday, June 20, 2011

Kahwin : pada pandangan si kecil

assalamualaikum, hum, lama sudah blog ini tak berupdate. Akhirnya mood untuk update tetiba membuak bila i tertengok gambar anak-anak sedara i yang chumel-chumel. Tetiba rase rindu kat diaorang semua. 

So, bila dah teringat kat diaorang tu, mula la kepala otak ni merewang tentang kisah-kisah lucu yang mencuit hati aunty mereka yang kiut-miut nih.(sila muntah jauh-jauh ok..jgn muntah di sini). 

Isu kawin.Cubalah tanya si kecil pasal kawin, apa yang dioarang akan jawab. Isu ni, aku tak tanya kat anak-anak sedara aku, tapi ianya keluar dengan spontan. Ok, analisis kes yang pertama : 



Muhammad Zakwan (2 1/2 tahun) sedang melihat gambar kawin mummy dan ayahnya. 
zakwan : mummy, wawan nak tawin juga lah.
mummynya : wan nak kawin ngn sape?
zakwan : ngan kak ieta (bekas pembantu kedai kakak aku)
mummynya : k.ieta dah nak kawin la wan.
Zakwan : ohh..

Dalam kes ni, eceh, macam inspektor bhgian siasatan jenayah la pulak..bila kita tenung, kanak-kanak sudah boleh merasai kasih sayang dan perhatian yang orang lain berikan untuknya dengan ikhlas. Dan mungkin dia berasa selamat dengan orang tersebut. 

Analisis kes yang kedua : 


Nur Ishah Qarihah (5 tahun). Kebetulan cuti sekolah hari tu kan banyak sangat kenduri kawinnya. So, antara sebelas cucu, si Ishah ni merupakan antara pengikut setia tok ma nya (mak aku) dan pengikut setia aku. Aku senang bawanya ke kenduri sebabnya memang aku tak de kawan waktu tu, dan ishah ni sangat tak banyak karenah. Dan sememangnya dia suka ke kenduri kawin sebab nanti dapat ole-ole terutamanya gula-gula. Dan bila balik rumah, dia umpama dermawan, akan membahagikan gula-gula tersebut kepada adik, abang, kakaknya dan sepupu2nya. Bila dan selalu ke kenduri kawin, abah aku cuba mengusik si Ishah :

tok abah : ishah ni selalu je ikut tok ma ngn cik de (panggilan utk aku) g kenduri kawin. Ishah nak kawin juga ke??..
ishah : tunggulah ishah besar skit lagi tok abah....(dgn nada kurang senang sambil membahagikan gula-gula)

Waktu tu mengekek-ngekek tok abahnya gelak.

Analisis kes yang ketiga :

   


Nur Ismah Dhaniyah (3 Tahun). Hari tu ade majlis merisik kazen aku, ayu. So, ade lah barang-barang yang dihias dan ade sebijik kek.

Ismah : sape nak bekawin ni...(bertanya pada mak cik aku: tok su)
tok su : Mah la kawin ngn tok su. G balik salin baju g..nanti nak potong kek.

Ismah, berlari balik ke rumah tok ma nya. Dengan termengah-mengah dia masuk bilik aku. Waktu tu aku tengah iron baju kurung.

Ismah : cik de, pakai baju raya ni, nak g kt tempat bekawin ke?
Aku : sapa yang nak kawin...???
ismah : tak tahu...(dengan termengah-mengah) aa..a..a....tok su ajak cemah bekawin. boleh ke??.
Aku : Mah nak kawin dengan tok su ke??
ismah : tak nak lah..
Aku : kenapa...
ismah : kan cemah ni kan pempuan, tok su kan pempuan..mana boleh...
Aku : ohww...tak boleh eh..
Ismah : tak boleh....berdosa...nanti masuk api neraka.
Aku : wa..,pandailh mah ni...bagus...
Ismah : nanti tak boleh potong kek la..
aku : tak pe..nanti mintak ngn cik ayu ye...(kazen yg dirisik)...

Humm, itulah antara kes-kes yang melibatkan anak-anak sedara aku tentang isu kawin. Diaorang dah boleh tahu, hanya orang yang dah matang/ dewasa boleh berkahwin dan diaorang juga tahu kahwin ini hanya untuk lelaki dan perempuan.

Melayan kerenah buadak-budak memang boleh buat kita tersenyum dan kadang-kadang jawapan yang dia berikan untuk kita tu, memang tak terjangka oleh kita. So, bab kata Uncle Aznil, dalam Anmum Essential TOm, Tom Bak..selalu lah melayan anak-anak bercakap, kerana waktu dia bercakap, berfikir memberi jawapan, waktu itu jugalah sel-sel otak mereka akan berhubung. Sekian untuk malam ini. 

Monday, June 13, 2011

Hormati Azan!!!

Assalamualaikum semua..

Bertemu kembali kita ye, setelah lama blog ini bercuti. Ok, hari ni nak sharing about email yg saya terima daripada incek hubby tercinta. Dan di bawah adalah saya copy sejibik-sejibik dari email tersebut. Yes, it’s a good ilmu utk  u alls sebagai umat islam. Jom baca…

Semoga Allah merahmati kita semua dan mengampuni segala dosa-dosa kita yang lalu dan hari ini. Alangkah berbahagianya anda semua yang mempunyai anak lelaki dan dididik pula melaungkan azan di masjid-masjid maupun di surau-surau Azan adalah dakwah yang paling utama sekali kerana  ianya mengajak kita membuat kebaikan dan mengingati
Allah swt. Secara tidak sedar kita sentiasa didakwah sebanyak LIMA KALI sehari. Cubalah hayati setiap perkataan dan jawablah seperti yang disarankan. Bagi orang yang melaungkan azan pula jika ia berniat untuk seluruh alam (seperti yang disarankan oleh Allah kepada Nabi Ibrahim alaihisallam) muazin itu akan mendapat pahala umat islam seluruh alam yang bersolat pada hari itu. begitulah kelebihannya yang Allah berikan.

ADAB MENDENGAR AZAN
Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui.Cuba kita amati Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan '  sakaratul maut' . 

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. " Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya .

Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan  kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah  ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut

"Ya  Allah!  Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami  mengucap  kalimah "Lailahaillallah. .." semasa sakaratul  maut menghampiri  kami. Amin.. amin.. amin Yarobbala'lamin .."  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...