Wednesday, May 4, 2011

Isteri-isteri Yang Menjadi Pendamping Suaminya di Syurga Kelak.

Assalamualaikum u alls.

Hari ini aku tersenyum haru bila buka je email, tertengok email " Wanita-wanita Perindu Syurga" from En. Zarmiza Zakaria. Siapa tu?. Siapa lagi kalau bukan suami ku yang kurus-kurus ensem itu. ewah.

So, bila bace email tu, ianya membakar semangat untuk aku menjadi lebih baik dan ke arah yang di redhai Allah. Siapa yang tak mahu kan berada di samping suami hingga ke syurga dan yang penting hidup yang kita lalui ini mendapat keredhaan dan kerahmatan yang penuh dari-Nya yang satu. Dan ini aku copy bulat-bulat dari email tu : 

Ciri-ciri Wanita Syurga
Isteri-isteri kaum Mukminin yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya tersebut akan tetap menjadi pendamping suaminya kelak di Syurga dan akan memperoleh kenikmatan yang sama dengan yang diperoleh penduduk Surga lainnya, tentunya sesuai dengan amalnya selama di dunia.

Di antara ciri-ciri wanita ahli Surga adalah :
01.Bertakwa
02.Beriman kepada Allah, Malaikat-Nya, Kitab-Nya, Rasul-Rasul-Nya, hari kiamat, dan takdir yang baik dan buruk
03.Bersaksi bahawa tiada ilah yang berhak disembah kecuali Allah, dan Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadlan, dan naik haji bagi yang mampu
04.Ihsan, yaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah dan dia mengetahui bahwa Allah melihat dirinya.
05.Ikhlas beribadah kerana Allah, tawakkal, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap azab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya, dan bersabar atas segala takdir-takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.
06.Gemar membaca Al Qur'an dan berusaha memahaminya, berzikir mengingat Allah ketika sendirian atau tidak dan berdoa kepada Allah semata
07.Menghidupkan amar ma'ruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.
08.Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap haiwan ternak yang dia miliki
09.Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang menzaliminya.
10.Berinfak, baik ketika lapang maupun dalam keadaan sempit, menahan amarah dan memaafkan manusia
11.Adil dalam segala perkara terhadap seluruh makhluk
12.Menjaga lisannya dari perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah)
13.Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.
14.Berbakti kepada kedua orang tua
15Menyambung silaturahmi dengan karib kerabatnya, sahabat terdekat dan terjauh

Demikian beberapa ciri-ciri wanita Ahli Syurga yang kami sadur dari kitab Majmu' Fatawa karya Syaikhul Islam Ibnu Tamiyyah juz 11 halaman 422-423. Ciri-ciri tersebut bukan merupakan suatu batasan tetapi ciri-ciri wanita Ahli Syurga seluruhnya masuk dalam kerangka taat kepada Allah dan Rasul-Nya.
" ... dan barangsiapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah kemenangan yang besar." (An Nisa' : 13)

So, berusahalah kita ke arah itu. Buat en.suami, thanks so much forwardkan email ini.  Ayg akn berusaha ke arah itu dan bimbinglah isterimu ini ke arah itu. Sama-samalah kita mendapat keredhaan dari-Nya. Dan isteri mu ini tahu bahawa keinginan kita adalah sama, sentiasa ingin berdamping bersama, mengharungi susah dan senang bersama dan biarlah ianya kekal hingga ke Syurga.Amin..ya rabbal alamin....

6 comments:

Diela Zaimi said...

wahhh info berguna ni...thanx sue... ;)

suSuEmIMiE said...

wlcme dear...:D
benda yg baik ni disebar2kan..

E K A said...

ala...nak kongsi sama boley tak.sgt berguna la info ni

suSuEmIMiE said...

Eka: silakan..;)

ieda said...

huhuhu sungguh terkasima kejap baca info nie dikk ..
semoga akak dpt memperbaiki diri dan menjadi isteri pendamping suami disana kelak .. aminnnnnnnnnnnn

suSuEmIMiE said...

ye kak...sama-samalah kita p'baiki diri...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...