Saturday, July 23, 2011

Produktiflah...!!!

After bace entri daripada coursemate saya, Diela Zaimi, saya juga kini turut merasai apa yang beliau rasai. Tapi tak  pe diela, kita usaha lagi dan berdoa kepadaNya. Ingat, Allah tak pernah tidur, jadi Dia sentiasa melihat dan mendengar apa yang hamba Nya inginkan. 

Tapi entri ni bukan untuk berkongsi cerita yang sama, cuma ianya berkaitan kawan-kawan di sekolah saya yang begitu produktif. Sehinggakan kadang-kadang rasa sedikit kecewa, cemburu, malu dan sebagainya. Mana taknya, bermula je bulan januari, sorang cikgu india dapat baby girl, kemudian diikuti bulan febuari, mac dan berikutnya. Pokoknya setiap bulan ade je yang melahirkan baby. 

Dan ibu-ibu preggy semakin bertambah dan tahun produktif ini akan berlanjutan ke tahun hadapan. Jika dikira-kira tak silapnya semua 5 orang yang dah bersalin utk tahun ini dan masih ade 9 orang lagi sedang menunggu kelahiran baby.  Minggu ini sahaja ade dua cikgu di sekolah di sahkan hamil. Tambah lagi seorang kerani, tapi belum confirm sebab beliau belum membuat UPT. But tanda-tanda awal mula dirasai oleh beliau. Dan Minggu ini juga kawan sebilik saya dan bersebelahan meja saya pula disahkan hamil.Harap-harap ianya berjangkit untuk saya pula. Heheheh

Kadang-kadang timbul rasa malu, saya yang masih muda belum ada apa-apa lagi. Tapi akak-akak kat sekolah, ada yang hampir mencecah 40thn dikurniakan rezeki dari-Nya. Ini lah yang dinamakan rezeki kan.Dan Dia sememangnya Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui segalanya. 

Tempat saya berkongsi rasa adalah Thulasi, juga mengalami perkara yang sama seperti saya. Beliau kawin awal sebulan daripada saya iaitu bulan Mei 2010. Bila ade je berita tentang cikgu preggy, cepat-cepat Thulasi akan naik ke bilik saya. Melahirkan rasa sedih dan soalan yang selalu keluar daripada mulutnya 
"bila kita pula ni su?". 
Saya pasti akan menenangkan hati nya walaupun hati saya turut gundah gulana.  "Tak pe Thulasi, adelah rezeki tu. Tuhan pasti tahu apa yang ditentukan untuk kita. Thulasi ade tuhan Thulasi, berdoa lah dengan dia." .Kadang-kadang soalan yang ditanya tu sambil mengalirkan air matanya. Saya kuatkan hati agar saya tidak turut menitiskan air mata didepannya agar beliau rasa beliau masih punya saya untuk meniup semangatnya.

Pada saya, saya cukup bersyukur mendapat rakan-rakan di sekolah yang pada saya agak peka dengan sensitiviti isteri-isteri seperti saya. Mereka-mereka sentiasa memberi semangat untuk saya. Alhamdulillah. Cuma orang-orang diseliling like kawan-kawan lama yang sentiasa bertanya. Termasuk saudara mara. Bertanya dengan baik, bukan masalah buat saya. Tapi, bila bertanya dengan mencebik muka, dengan ayat-ayat yang sensitif seperti "eh, ko ni, tak pandailah" dan pernah juga yang cakap "ish..salah masuk gol ke??'' terkedu juga hati ini. Tak sedarkah beliau itu semua kuasa Allah. Tapi tak pelah, semoga perasaan berkecil hati ini hilang ditelan masa sahaja. Tak mau fikir..Abaikan.

Sekian saja entri malam ini, sekadar menghilangkan rasa ke'boring'an. Semoga selepas ini Yusmi Suhana Yusoff dan Zarmiza Zakaria turut dikurniakan rezeki yang melimpah ruah dan turut merasai perasaan menjadi seorang ibu dan ayah. Aminn.

5 comments:

farhana aka isteri fakri said...

bl ckp bab hamil ni kan..sy pon sme.kdg2 rs gak putus asa.sy prnh di hina org mengatakan sy ni mandul.sbr k.truskan usha..

mrs. wanie said...

emm mungkin belum rezeki kan sue..
cuma cepat dan lambat jer

sue cuba try cara kuno ni

org yg nak cuba dapatkan anak tu
(belum mengandung) suap makan ibu yg mengandung..

nampak mcm kelaka dan tak masuk akal kan..

tapi tulah yg opismate wanie buat
3 tahun menunggu dan kitaorg makan suap, 2 bulan lepas tu dia preggy..

kita bukan nak pecaya bulat2 sue cuma semua tu kebetulan mungkin..

tapi tak salah mencuba kan..

cuma jgn mengharap sgt la

Allah saja yg mengetahui apa yg terbaik buat kita kan

suSuEmIMiE said...

farhana : sama2 lh kite b'doa dan b'usaha...
* bersabar juga utk kamu...:)


wanie : wah, ye ke..sue xpnah dgr petua ni..ok3..nt sue cube ngn akak2 kt skolah tu...yelah, semamangnya Dia lebih mengetahui..tp kite b'usaha..;)

Diela Zaimi said...

wahh org pun baru 1st time dengar petua tu...boleh cuba nnt...tenkiu ye mrs.wanie...hehehe...

p/s : sabar jela sue...kita usaha setakat yg kita mampu...jgn putus asa pada Dia... ;)

suSuEmIMiE said...

haa diela..cuba jgn xcuba ok..su pn 1st time dpt petua ni...

*ye..tq diela..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...