Monday, July 4, 2011

Ke Hospital Part 1

Assalamualaikum…

Fuhh, fuhh, fuhhh….banyak nye habuk kat karpet aku ni. Maklumlah dah lame x buat room service.

Biaselah mood malas tambah pula owner blog ni tak sihat. Maka tak majulah blog aku bulan ni. Kesian kat kawan i yg sorang tu, Pn. Zue, asyik buka blog ni, tapi tak berupdate. Siap dia sms aku lagi tu.

Utk pengetahuan kamu semua dah seminggu ni, aku terpaksa berulang-alik ke hospital serdang dan juga klinik kesihatan sri kembangan. Al-kisahnya bila diriku ini menjadi suspek denggi. First demam adalah pada jumaat lepas. So, dah demam, apalagi bersuka rialah aku untuk ber MC. Maklumlah, dah lama tak MC.

Tapi aku sangat pelik, biasenya aku demam, pastinya dua hari akan akan sihat. Tapi kali ni, makan ubat je , badan berpeluh-peluh. Boleh plak, aku kemas-kemas rumah, jemur baju, masak lagi tu. Tapi bila masuk je petang, badan aku mula sejuk dan seolah-olah nak menggigil. Dalam setengah jam aku akan kesejukkan, selepas tu juga badan aku akan panas sampai suhu hingga ke 39.2’c. Biasanya waktu kesejukkan tu aku akan makan paracetamol. Dan bila suhu badan panas tu, kesan ubat yang aku makan akan buat badan aku berpeluh-peluh.

Demam berlanjutan hingga ke hari isnin. So, hari isnin tu aku terpaksa MC lagi. Aku ke klinik panel sekali lagi, dan doktor terus bagi surat refers ke Columbia Hospital. Tapi aku lak mengong-mengong, tak tahu kat mana letaknya columbia hospital tu. Then bila call mak cik aku, dia cakap, if denggi lagi bagus ke hospital kerajaan. Check up nya lagi detail. So, aku ambik keputusan ke Hospital Serdang. Sesampai kat sana, terus masuk unit emergency. Tak sangka lak aku, untuk suspek denggi ni, aku tak berada di zon hijau. That’s means, ianya agak kritikal la kot. Sebab aku dapat jumpa nurse dengan cepatnya dan nak jumpa doctor pun dapat nombor spesel dari yang lain. Tapi biasalah kan, dah namanya GH, menunggu pun bukan main lama juga lah untuk jumpa doctor.

Then, masuk-masuk je jumpa doctor, terus di tanya
“puan, mase gosok gigi pagi tadi, ade tak gusi berdarah? Batuk berdarah tak? Atau keluar darah daripada mana-mana rongga?”

“tak de lah doktor.”

“dah berapa hari puan demam.”
 “humm, hari ni, hari ke empat.”
 Dan seterusnya soalan-soalan yang berkaitan like, sakit-sakit badan, muntah, berapa kerap muntah, cirit birit dan sebagainya.

So, after keputusan darah keluar, aku punya platlet darah tak rendah, thats means bukan denggi. Tapi doktor was-was sebab aku nye satu analisis tu, bacaannya agak rendah, So, doktor suggest aku buat pemeriksaan darah untuk esok hari di klinik kesihatan sri kembangan. So, hari selasa pagi, aku ke klinik kesihatan sri kembangan untuk ujian darah kedua, then, alhamdulillah aku bebas denggi. Tapi platlet aku waktu tu macam makin rendah. Dari 208 turun kepada 185. Doktor cakap aku tak perlu lagi buat pemeriksaan darah sebab tak de tanda-tanda denggi seperti muntah, cirit birit dan sebagainya.Waktu tu rasa lega dan takut terus je hilang.

Ok lah kawan-kawan, cukup dulu untuk hari ni, nanti aku akan sambung lagi ceritanya bila lengan aku naik tanda merah-merah yang membuatkan aku panik. Sekian dulu ya.

2 comments:

zuezul said...

hehehehe..yelah,pelik kot bile cikgu sue diam membisu aje..hehehe

suSuEmIMiE said...

hihihi zue...diam tu saje je bg org rindu...kehkehkeh...;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...