Friday, August 5, 2011

Kami...

Assalamualaikum..

Ah, akhirnya datang juga mood untuk mengupdate blog saya. Alhamdulillah juga, setelah 5 hari berpuasa, hari ni merupakan hari pertama saya berpuasa. Biasalah perempuan. So, untuk tahun ini 4 hari sahaja saya ponteng puasa dan mengharapkan hujung puasa nanti tarikh untuk bendera merah naik akan dilanjutkan. So, xdelah saya banyak nak menggantikan puasa. Rasanya ini hanya angan-angan yang belum tentu jadi kenyataan.

Setelah 5 hari umat islam berpuasa, seriously saya nak mengaku hanya baru sekali saya masak. Hahaha, dasyat!!. Terkebetulan minggu ini en.suami kerja malam, so, disiang harinya beliau akan menjadi kelawar. Dan time puasa ni pula bagi sekolah dua sesi telah dipendekkan masa, so maknanya warga sekolah saya boleh balik awal.

Bulan puasa ni, saya rasa sangat seronok bila en.suami kerja malam. Sebab masanya sangat panjang bersama dengan saya. So, after saya balik dari skolah dalam 2.00 – 2.30 pm, saya bekalkan sikit perut saya(^_^) dan kami berdua akan merayau-rayau entah ke mana. Macam gaya orang g berdating.



Rasanya satu puchong dah kami ronda, esok nya meronda pula saya ke jusco balakong, tak habis meronda area balakong, esoknya sambung lagi ke mines.  Bila penat berjalan, masuk dalam kereta, buat-buat ambik barang kat bawah sit, sambil sedut air. Tetiba orang sebelah jentik telinga sambil menyindir ”tak payah nak belakon ambik brg..konon je tu..”. 


Dan sepanjang-panjang puasa tu juga, semua bazar ramadhan kami pusing. Biasanya akan ke bazar equine park, singgah di bazar puncak jalil dan singgah pula bazar kinrara. Ambik kau, tiga bazar kami ronda. Belinya tak de sangat pun. Just nengok-nengok aje. Bila tiba gerai yang orang penuh sesak, kami pun sibuk menyesakkan diri di situ untuk jenguk apa yg org tengah tunggu dan kami berlalu, belinya idak. Kadang-kadang dah rasa boleh ambik kerja Majlis Perbandaran Subang Jaya. Kalo ade part time boleh aje bagi kami.

After buka puasa, en.suami ke surau, dan akan masuk kerja jam 10.30 pm. Jadi, disebabkan keletihan berjalan disiang harinya, bila en.suami keluar ke tempat kerja, saya dah tutupkan lampu dan dalam 2 saat saya sudah terlelap (tipu). oleh sebab saya tidak berpuasa, maka, saya memang tak perlu menyiapkan apa-apa untuk sahur. Maka waktu orang lain sibuk bersahur, saya jadi puteri tidur. =_* . Cuma untuk malam tadi saya bersahur sorang-sorang dengan 3 biji kurma dan air kosong dan kemudian ”gedebum” balik di tilam. Untuk malam ini, en. Suami dah belikan roti coklat raisin untuk saya, so, sahur dengan roti tu dah cukup untuk saya.

Itulah antara aktiviti kami disepanjang 5 hari umat islam berpuasa. Sekian.



2 comments:

Diela Zaimi said...

wahwah heavennya hidup pn. sue...tp org pun boleh kira brp hari je masak dlm bulan pose ni...sbb balik keje dh ptg...trus melepek...nak pg jalan2 lagilah x lalu...hehe...

p/s : kita pun same dh lubang pose...silap2 ujung bln ni kena lagi...adoiiii...

suSuEmIMiE said...

Hahaha..diela, minggu ni su dh start msk..en.suami keje siang..so, xde org nk kwnkn g bazar ramadhan..bersilat la su kt daput sorg2...

*itulh, sure ujgn bln dtg lg "dia" tu...huk3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...