Saturday, August 6, 2011

Dairi..

Assalamualaikum...
hurm, dua tiga hari lepas, aku ada terbaca status kawan kat FB yang menyatakan en.suaminya terjumpa dairi lamanya. So, status dia tu mengingatkan aku juga time first2 aku kawin dulu. Seingat aku dalam 4 bulan selepas kawin rasanya. 

Kalau diikut, dalam hidup aku, aku tak pernah menulis diari. Memang aku bukan salah seorang yang suka berpuitis. Dulu, Aku hanya akan mengarang, bila cikgu BM suruh "bina satu karangan yang bertajuk bla..bla..bla..". Dan naik form 6, aktiviti mengarang semakin hebat. Sebab banyak subjek semuanya adalah subjektif kecuali Pengajian Am kertas 1 yang boleh main tikam-tikam, tembak-tembak dan hitamkan jawapan. Memang waktu sekolah dulu aku sangat suka maths dan sains, dan naik form 6, suka pulak ekonomi sebab cikgu hensem macam hero superman tu. 

Then, bila masuk "u", ade sorang roomate aku ni, suka sangat menulis dairi dan suka juga berpuitis, berpuisi jingga. (*-*). Lepas tu, aku mula terpengaruh nak menulis, tapi mmg kalau korang tgk diari aku sure korang gelak sebab banyak rongak. dan cerita dalam tu tak best pun.Tak macam my roomate tu, yg begitu berbunga-bunga ayatnya. Kalau tulis dalam dairi pun hanya ade kisah-kisah sedih. maklumlah org tengah bercinta, gaduh-gaduh mengadu je kat en.dairi. Kesimpulannya, disebabkan pengaruh kawan dan cinta lah wujudnya dairi tu. Hahahah. Lucu!!!. Tapi menulis dairi pun hangat-hangat tahi ayam jew. Satu dairi leh guna sampai 4 tahun babe. Hebatkan saya berjimat.

So, dairi tu memang aku letak dalam satu kotak, dan suatu hari tu, en.suami cari barang komputer apa ntah kat dalam bilik tu, dan dipendekkn cerita dia terjumpa dairi tu. Sah2, aku tahu en.suami dah baca dari kulit depan sampai kulit blakang la diari aku yg kiut. Khatam abis. 

Keluar2 je dari bilik tu en.suami sengih-sengih. dan dengan lurus dan jujur  beliau mengaku "hehehe, abg baca dairi syg la...". Aku yang tengah basuh pinggan kat dapur waktu tu, cepat-cepat keluar. Rasanya muka aku ni dah naik kebas, rasa malu, rase marah macam-macam ade. Satu ayat keluar dari mulut "nak lari dari rumah la..jgn sibuk2 nk cari kita nanti " (bila fikir balik, apa kaitan ayat tu dengan kes baca dairi). Sebab dah malu sangat kot, itu je ayat yg terkeluar. Memang tak boleh digambarkan betapa malunya aku ketika itu. 

Dan selepas hari tu, ade je ayat-ayat yg dalam dairi aku tu en.suami keluarkan. Kiranya menyindir la tu. Jadi, aku hanya buat pekak-pekak badak je la. Dah memang aku yang cuai. Dah tahu benda tu tak digunakan buat apa nak simpan, buang je lah kan. Tapi bila nak buang, fikir takut nak baca balik kenangan-kenangan dalam tu, ahaiii. Sekarang sapa yang malu. 

So, pada kawan-kawan yang masih simpan dairi lama-lama tu, baik korang simpan elok-elok, sembunyikan tempat yang orang tak leh cari, tup2, kita sndiri yang lupa, tak pun tikus yang baca. Hahahah...Kalau tak suami kita yang jumpa, maybe orang lain yang terjumpa, adik-adik ke, mak kita ke, sesapa lah yang berkenaan ada dlm rumah kita tu. So, sebelum mendapat malu, baik berhati-hati tau..heheheh..sekian!!

*masa skolah rendah dulu, penah selongkar bilik kakak dan baca dairi dia..sampai skrg dia tak tau..kah3

4 comments:

eKa said...

ehehehe kantoi sudah.ayoyoyoo...seb baik eka mmg tak de diari...mmg jenis tak reti ngarang ni...bt blog ni pun...byk gambar dr ayat...

suSuEmIMiE said...

haha..itulh, terkantoi sudahh..:)

D Yatie said...

hehehe...kite tak pernah kantoi yang zaman dulu2 sbb dah buang...tapi sekarang ye...time sedih2 mula la nak buat puitis bagai...lepas tu encik suami baca...encik suami gelak2 perli suruh buat lagu...huhuhu...

suSuEmIMiE said...

D yatie: hehe, xpe suami baca..at least dia thu wife dia b'sedih krn apa...keh3..

*nt if buat lagu, jd komposer terkenal...diamlh en.suami tu..xde perli2 dh..puji abis nnti...(^_~)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...