Monday, July 26, 2010

~ Misi Ku Berjaya ~



Salam..

Urm, smlm (ahad) misi ku telah Berjaya dilaksanakan. Sesuatu yg patut dibanggakan terutamanya ma aku. Rupa-rupanye ank pempuannya yg sorg lgih ni pandai masak (puji dr sndr nmpak J). Sebenarnya en.hubby dah lama nak ajak mber-mbernye makan-makan kt umah ni. Aku je macam tak mau. Bkn ape, aku memang tahu kelemahan aku yg satu ni. “TAK PANDAI MASAK”. Aku bg cadangan kt hubby supaya buat tempahan jew. Hubby pun cm xkisah pada mulanya. Then, lama2 tu aku perasan macam dia kisah. Katanya kawan-kawan lelaki je yg dtg. Tak pe katanya. Org lelaki sedap ke x sedap diorang blasah jew. Betul ker?. Aku rase lelaki lagi cerewet bab2 sedap or xsedap masakan tu. So, en.hubby bg cdgn suh msk nasi putih dan buat kari ayam dan adelah lauk2 tambahan. Aku ckp, if nasi putih, byk lak nak kena buat lauk2 yg lain. Lagi menggigil la aku nk msk. So, aku bg cdgn buat nasi minyak. En. Hubby beriya2 setuju. Aku fikir, setakat seekor ayam, boleh lah aku buat slow2. Tapi rupe2nyer en.hubby ajak dlm 20 org mber2nyer. Rasa nak tercabut jantung aku nih. Mana tak nye, mula2 dia cakap ajak dlm 5, 6 orang jew. Tup2, ambik kau, sampai 20 org diajaknya. So gelabah lah aku. Geram pun ada, tapi nak buat camane dia dah ckp ngn kwn2 dia.


So, aku dengan kalut2nya, dua hr sblm tiba hr tu aku call sifu aku. Sapa lagi kalau bukan ma aku. Aku tanyalh cmne nak kari ayam utk 3 ekor ayam (hah!sampai 3ekor ayam beb). Memang secara terperincilah aku tanya daripada berapa biji buah pelaga, bunga cengkih, berapa biji bawang sampailah bila waktu utk masukkan satu2 bahan2 tu (x ke senget aku nih.benda cmtu pun aku xtau). Cara-cara dan bahan-bahan utk msk nsi minyak pun aku tanya skali. Ma aku mmg risau sbb katanya tak nmpak ape aku nk buat tu. Nmpak sgt ma aku xyakin dgn anknya ni. Mana taknye, kt umah dlu aku xpnah buat smua tu(aku bhgian ambil senduk dan kacau je.hehehe). so, ari sbtu tu after balik dr sekolah (koko), aku trus lah cuba msk dulu. Kira test la. Mlm tu hubby blk. Hubby ckp ok. Oklah sbb stengah ekor ayam jew. Ni yg nk msk btl2 ni, 3ekor ayam en.hubby oii. So, ari had tu tergedek2 lah aku masak. Then, alhamdulillah semuanya ok. Nasi aku msk 3periuk elktrik yg saiz sedan tu, tinggal skit jew. Kira ngam la aku masak. En.hubby pun puji, aku msk sedap dr hr sbtu tu (wekk :P, ambik ht je tu kot). Bila bukak en.hubby nye FB mlm tu, ade mber2 nye ckp aku pandai msk..hihiii..btl ke idok la. Tp alhamdulillah smua ok. Then tadi ma aku call tanya cmane. Aku ckp ok. Ma aku cm xcaya. Dia ckp nk tanya ngn en.hubby. Tp wktu tu en.hubby lum blk keje lg. Sampai cmtu skali ma aku risaukan masakan aku tu. Tetiba aku terfikir “cmnelh leh ok aku msk.nasi ok, kari pun ok. Atau mlm tu ma aku solat hajat utk aku..hahahahaha” mengong tul lah aku nih.hahahaa

2 comments:

Butang Pena said...

wahhh sue...
pandainya masak nasi minyak...
lehla ajar org plak pasni...
hehe...
kite spesis same la sue pas kawin br blaja masak...
mase anak dara dulu pemalas...
skrg ni baru nk bukak buku resepi tiap kali na masak...
hehehe...

HEARTPEARL said...

hahahaa...diela..2lh psl...
bile dh kawin nih...
pnyakit mls tu dh kne kikis...
kena tmbah sikap brani mencuba dan telinge tebal utk tahan kritikan dr en.hubby..
hehehee..
blh nk blaja..jom dtg bertapa kt sni sminggu..
smelh kita diela, kitab resipi su cntik molek
duk kt rak pinggan tu..nmpak sgt mmg sll digunakan...heheheheheee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...