Sunday, May 26, 2013

AMALAN KESUBURAN

Assalamualaikum ..

Alahai lama sungguh blog tak berupdate. Sorry ye kawan-kawan yg datang terjah, tapi tak de entri baru. 

Alhamdulillah kini usia kandungan nak masuk ke 31 minggu. Menjalani awal kehamilan tanpa alahan yang teruk. Muntah sikit-sikit tu adalah. Tapi tak de sampai kena MC kerja atau lembik tak boleh bangun. Selera makan bertambah-tambah. Badan pun memang mengembang. 

Berbalik pada entri sebelum ni, saya ada bagitau nak cerita apa amalan yang saya amalan selain daripada treatment hospital. Ok jom saya kongsi : 

1. MENGURUT : 
Sebelum ni, pernah juga mengurut di ampang. rumah mak cik tu belakang tesco ampang. Pergi ke situ selepas kawan hubby dan 2, 3 orang yang mengandung. Tapi saya, mungkin bukan izin Allah, saya belum juga dikurniakan baby waktu tu 

So, after 3 malam berturut-turut mengurut, dan makan ubat yg bidan tu berikan, ianya tak memberi hasil membuatkan saya sedikit putus asa. Nak pegi lagi, mak cik tu cakap "sabar..tunggu dulu". kerana tak sabar, saya menggoogle mencari tukang urut/bidan yng berdekatan seri kembangan. So, terjumpa dengan kak intan yg tinggal di PUJ 9, Puncak Jalil. 1st time mengurut dengan kak intan ni, saya yakin dengan cara urutan nya. sebab sebelum2 ni tak pernah di urut cara sebegitu. 1st time mengurut,tak silap sebelum raya haji. Rasanya hujung bulan 9. Sempat 3 kali mengurut, miss period bulan 11.Cek UPT alhamdulillah 2 garis.Dengan IzinNya dan kuasaNya. Itu juga yg selalu kak intan cakap dengan saya. Jangan berharap pada dia, berharaplah pada DIA YG MAHA BERKUASA. 

Sepanjang mengurut dengan kak intan, dia ada pantang larangnya. Pantang bab makan je. Tapi semua yang dia mintak pantang tu antara peberet saya. Yg tak boleh di makan :
i - Lada hitam / sebarang sos black paper
ii - Mayonis
iii - Serai, lengkuas, halia (kena kurangkan pengambilannya)
iv - Madu
v - Cuka atau sebarang asam kering atau basah (jeruk2)
vi - Nenas
vii - yg ni bkn makanan : tak boleh pakai pencuci cik "v", cuci pakai air je n ada cara2nya.

itu antara makanan yg tak boleh dimakan. Yg betul-betul saya pantang n langsung tak ambil ialah (i, ii, iv, v, dan vii). Beli burger pun suh brother burger letak sos cili jer..no black paper sos n mayonis. huaaa...

2. AMALAN AYAT QURAN 
Selain dari mengurut, saya sentiasa berdoa padaNya yang Maha Mendengar dan Berkuasa. Saya juga ada buat solat hajat. Amalkan ayat-ayat al-quran dan juga zikir. Ayat yang selalu saya amalkan iala :

i. Surah Ali Imran, ayat 38 :
 

ii. Surah al-anbiya', ayat 89 :
 

iii. Zikir : Ya Musawwir (Zikir ni dibaca sebelum 'bersama')

* ayat-ayat tersebut saya amalkan selepas solat dan kadang-kadang tak kira masa. Waktu memandu, waktu basuh pinggan kat dapur. Bila tringat, saya akan baca. 


3. PEMAKANAN : 

Selain pantang yang kak intan suruh, saya juga pantang makan buah jambu batu. Tak silap mak cik saya yang bagi petua nih. Selain tu, saya ada amalkan air anugerah yang dibacakan 30 juzuk al-quran tu.
 

Saya juga ada amalkan makan buah-buahan seperti anggur dan strawberry yang setahu saya memang bagus untuk kesuburan wanita. 


- Rasanya itu antara amalan-amalan yang saya amalkan. yang lainnya kita berserah padaNya. Yakin lah dengan apa yang kita minta. Tak lupa juga saya selalu minta ma dan abah saya doakan untuk saya. Selalu paksa mak buat solat hajat untuk saya. hahahaa...tiap kali balik kg, tiap kali sebelum letak fon, saya selalu mintak2 begitu. Sebab saya yakin doa ibu dan ayah juga antara doa yang cepat Allah makbulkan. Bila dapat berita gembira, saya bersyukur padaNya yang Kuasa dan saya berterima kasih pada ma dan abah saya.  Saya masih ingat ayat sebelum beritahu ma abh berita gumbira tu "nilah berkat doa ma ngan abah la ni..terima kasih..tadi g klinik, dah cek, mengandung dah...doa la lagi bagi semuanya selamat..." .

oklah, dah berjela panjang entri ni..jumpa di next entri ok.. tatatititutu..

4 comments:

aNies said...

Hi awak.. Saya pon da kawen 3 tahun tp masih belom ader rezeki.. nk mencuba juga pergi mengurut tuh.. leh awak kasik email awak?

suSueEmiMie said...

anies sorry.. sy bzy skrg.. jrg masuk blog.. ni email sy yussumie@gmail.com

..Nurisya Balqis.. said...

Salam..boleh tak nakdapatkan notelkak intan tu.tq

..Nurisya Balqis.. said...

Salam..boleh dapatkan tak no tel kak intan tue.tq dear

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...