Monday, February 11, 2013

Rawatan Kesuburan Saya

After berita gumbira ni makin tersebar, ramai pula rakan-rakan yang senasib bertanya apa yang saya amalkan, makan ubat apa, buat treatment apa, sampai boleh datangnya rezeki mengandung sekarang ini.

Ok, saya akan usahakan untuk ceritkan kronologi kisah saya ini. tapi mungkin entri ini akan berjela-jela panjangnya.

1. Mase muda remaja a.k.a anak dara :

Saya memang menghadapi masalah period yang tidak teratur sehingga terpaksa ambil ubat norculat untuk turun darah. Bila mak bawak jumpa pakar, doktor cakap itu normal. Normal kah? kalau sampai 3-4 bulan tak period..aiyo. Tapi waktu hingusan, so percaya bulat-bulat.

2. Selepas kawin :

Masih alami masalah sama. Kerisauan melanda bila usia perkawinan masuk 6 bulan. Mula terngiang-ngiang kata doktor, "bukan tak boleh mengandung, tapi susah sikit sebab period tak teratur, so tak tahu nak kira waktu subur awak"

Kerana risau, Pertama sekali terus nak buat treatment di Hospital Pakar Annur. Buat appoinment dgn doktor Fatimah. Doktor pula tak mahu buat rawatan. Katanya normal jika period memang tidak teratur sewaktu anak dara dulu. Dan doktor minta buat rawatan selepas usia perkahwinan masuk 2 tahun. ikut pandangan Doktor Fatimah, 80 % tahun pertama perkahwinan untuk mengandung, 97% kemungkinan mengandung naik pada tahun kedua. itu sebab kena tunggu 2 tahun dulu baru buat rawatan. So, saya akur.

Oleh kerana perasaan nak menjadi ibu membuak2, saya ke O & G Hospital Serdang. Doktor juga terangkan benda yang sama mcm dr. Fatimah terangkan. Doktor nak saya pregnant sendiri (normal) tanpa rawatan ubat kesuburan. Jadi flow treatment sy di hops. serdang agak lambat. memang dia nak tunggu usia perkhwinan saya masuk 2tahun. Jadi mereka usahakan untuk teraturkan period saya dengan beri saya makan lebih kurang pil perancang. 

Bermacam ubat perancang saya makan, 1st provera: ubat yang ni memang kena makan tiap-tiap hari, terlupa je makan untu sehari then continue balik, pasti 3 hari selepas tu saya akan period even belum sampai masanya. Setelah bagitahu doktor tentang masalah ini, doktor bagi pula duphaston. kata doktor ubatnya lagi natural dengan horman badan manusia. Even mengandung, ianya tidak menjejaskan bayi yang dikandung. Beberapa bulan mkan ubat ni, period saya teratur dengan kitaran doktor.

Bila usia perkahwinan dah masuk setahun setengah, doktor mula bagi saya makan clomid. Sebelum ni ada saya share entri. Dos semakin meningkat. Nampaknya saya resistant dgn clomid. Dan doktor sahkan saya PCOS. Memang perkara ni sangat merisaukan saya. Kerana kebanyakkan info yang digoogle, pesakit PCOS memang sukar untuk mengandung. Saya positif kan diri even ada sedikit rasa sedih dan takut serta rendah diri.

Tiga kali kitaran clomid saya ambil hingga dos maksimum 150mg, doktor O&G Hospital Serdang refers kan saya ke pakar fertility under UPM. 1st jumpa doktor tu bersama dua pelajar praktikal. Doktor tu bagi saya sedikit harapan dan dia memang ada keyakinan saya boleh mengandung normal tanpa sebarang ubat atau IUI. Namun, mungkin nampak saya tidak sabar, doktor buat bagi saya membuat pilihan tindakan setelah beliau terangkan dengan begitu detail sekali masalah saya yang sebelum ni saya memang blur2. Mmg sangat puas hati dengan doktor Sharifah (tak begitu yakin namanya, lupa sebab sekali je treatment denganya).

Doktor sekali lagi suruh saya ambil perancang Dianne (tak pasti ejaannya) untuk teraturkn period saya lagi sebagai standby untuk saya buat IUI. Saya memang memilih buat IUI dahulu sebelum buat Ovarian Drilling (laparoscopy). Dan doktor memang nak saya buat pilihan begitu. Oh terlupa, sebelum saya di refers ke doktor sharifah, after kali ketiga makan clomid, doktor O&G serdang bagi saya makan metformin (pernah cerita juga di entri) untuk meningkatkan sensitiviti ovari saya terhadap ubat (clomid) taua rawatan seterusnya. Ubatnya hanya boleh dimakan selama 6 bulan sahaja. So, mase jumpa doktor sharifah, dia still suruh saya continue metformin tersebut dan minta dalam mase 3 bulan saya kena buat HSG (rawatan x-tray utk cek tiub fallopian tersumbat atau tidak). 

sekali lagi saya menggoogle memcari info pasal HSG. Semua respon menyatakan benda ni agak menyakitkan. Saya takut even saya kuat semangat. Saya cuba bertanya Diela , dan diela selalu juga bagi semangat untuk saya. Nampaknya diela juga tak pernah buat HSG. Otak mula ligat cari alasan bila sampai tarikh masa utk buat HSG tersebut. After 3 bulan, saya still tak buat HSG tersebut. Tiba hari appoinment doktor, saya dah fikir apa alasan nak bagi pada doktor Sharifah. Namun, bila masuk je bilik agak terperanjat sebabnya doktor lelaki. (Prof Ismail tak silap saya, asyik lupa nama doktor la) dan 3 doktor praktikal LELAKI.  Mau tak gabra, gelabah, gigil, cuak aku nih. Nasib baik hari tu just review problem je sebab doktor tu gantikan doktor sharifah yang sedang bersalin. 

Prof Ismail menetapkan period bulan November confirm utk buat IUI dengan nya. Bila balik berbincang perkara ni dengan suami, suami diam tak bagi tanda setuju atau tidak setuju sebab dia tahu saya sebolehnya tak mahu dengan doktor lelaki. Tapi, kalau terpaksa, terima saja lah kan. 

So, dalam menunggu period bulan November tu, tunggu punya tunggu, tak juga period. Dan akhirnya, Maha Suci Allah telah menyambut doa kami.Tak tahu dimana usaha itu berhasil sebab saya yakin semuanya adalah Kuasanya Yang Maha Besar. Allahu Akhbar.!

Itu lah kisah perjalanan saya berusaha mendapatkan rawatan kesuburan. Bagi rakan-rakan yang masih menunggu, sabar...jangan putus asa. Kuatkan semangat jika nak buat rawatan ni, kena disiplin makan ubat even saya asyik cikelat juga. Tapi seingat saya, 3 bulan sebelum saya disahkan hamil, saya sangat konsisten dengan ubat metformin dan Daienne tu. Dalam masa yang sama, banyak juga yang saya amalkan dan saya ada buat rawatan mengurut bermula sebelum Raya Haji. Sempat mengurut 3 kali, dan Alhamdulillah saya hamil. Mungkin  dari usaha itu juga saya dikurniakan hasil ini. *kisah mengurut dan amalan lain saya buat, saya cerita di entri lain ye kawan-kawan. dah panjang berjela nih. sekian. 

**Masih mengharapkan doa daripada rakan-rakan agar saya dan baby ni sihat**

5 comments:

wannur said...

congrats sue!! suke nrl baca perkhabaran ni!! jg diri n baby baik2 ye..jgn ganas2 sgt tau

PiSCes Za said...

salam, singgah sini terbaca pasal kaedah kesuburan. alhamdulillah pregnant dah ye secara neutral. saya pun setahun menunggu baru preggy segara neutral. tapi tak lama, keguguran masa week ke 7. actually nak tanya pasal BBT, suhu mcm mane eh masa BBT tu? maintain tinggi ke time sah hamil?

Salwa said...

salam..tahniah ye..suka dengar..saya dulu pun tunggu setahun 2 bulan baru melekat..hehehe

jemput follow my blog..http://sascima78.blogspot.com/

Terima kasih...
jaga diri ye...

suSueEmiMie said...

Nurul :tq..:)
Pisces Za : cuba baca di blog doktor hamid arsad atau doktorzubaidi..lg detail penjelasan pasal BBT. sbb sy buat pun sparuh jln jer..

Slww: tq..i lawat u balik

Ain Ridzuan said...

Nak hamil ni memang macam-macam dugaan.. saya dulu pon lambat hamil..

jemput lawat dan follow blog saya:
http://sweetmom83.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...