Tuesday, March 20, 2012

GPS atau Google Maps

Hurm, sebut pasal GPS, sure kebanyakkan orang dah pakai alah tu sekarang ni. Saya lak bukan antara pengguna GPS. Kalau kena pegi meting or kursus ke mana-mana tempat yang saya kurang tahu, saya akan google maps saja. Dan Alhamdulillah, stakat guna google maps, tak penah pula tersesat.

Dua tiga hari lepas dalam kosmo, ade berita pasal 3 orang pelajar jepun terkandas di tengah laut kerana GPS.  tiga pelancong itu terpedaya dengan maklumat daripada sistem penentu kedudukan global (GPS).Mereka percaya kereta tersebut dapat melalui laluan berlumpur sepanjang 15 kilometer  ke Pulau Stradbroke Utara berdasarkan maklumat GPS. Namun, kereta itu yang dinaiki pelajar dari Tokyo, Jepun terkandas dalam lumpur. Ketiga-tiga pelajar tersebut terpaksa membuat keputusan untuk meninggalkan kereta berkenaan kerana air laut mula pasang

Namun semalam, benda yang lebih kurang sama jadi kat aku. Tapi tak de lah masuk laut. Pegi je sekolah, kerani cakap saya perlu menghadiri mesyuarat di Pandamaran, Port Klang. Oleh kerana tak menyepat untuk google maps dan kebetulan pula abang saya tertinggal GPS nya di kereta, so memang bergunalah GPS tu untuk hari tersebut. NAsib baik meting jam 9.00 pagi.

Dah nak sampai area Pandamaran, tersilap exit pula. Apa lagi bising la GPS tu. So, driver yang akur ni mengikut arahan GPS tu untuk kembali ke jalan asal. Ikut punya ikut, aku dah rasa lain macam, dah bawak masuk belakang bangunan, dan tetiba sampai tempat buang sampah.

aku stopkan kereta dan GPS tu masih bising dengan arahan "turn left, turn left". Tapi bila direnung-renung macam ada bekas laluan, tapi lebih kepada laluan motor. Aku tak teruskan, aku patah balik jalan yang aku masuk tadi dan kemudian berhenti di sebuah gerai tepi jalan. bertanya pada seorang mak cik tu untuk ke tempat mesyuarat tu. dan sebelum masuk kereta, sempat aku tanya mak cik tu tentang jalan belakang bangunan tu. Mak cik tu cakap "eh, ada jalan ke kat belakang tu". Tersenyum dan berfikir sendiri, kalau  terus ikut arahan GPS tu, sama ada betul akan keluar ke jalan utama atau aku akan turut terkandas cam pelajar jepun tu. (o,O)

Now, masih terfikir-fikir, aku yang tak tau guna GPS tu, atau memang GPS tu sesuka hati dan sesedap rasa je bagi arahan. Esok akan meting lagi di shah alam. Rasanya dah tahu tempat tu. Tapi masih seach melalui google maps, GPS tu simpan dalam board je lah. hehehehe

5 comments:

ieda said...

x tahulah kaedah GPS nie berkesan atau tidak , rasanya ke tmpt2 yg popular je kut ok .. kalau tmpt2 yg jarang org gi nie dia jadi wenggg

huhuh kes budak di jepun tuu seyes mengerunkan sbb sampai ke laut tuu huhuh

suSuEmIMiE said...

itu la kak ye...smpai ke laut di bawanya..hiihihii

Diela Zaimi said...

hehe org pun sblm ni penah gak cuba pakai gps dlm hp...tp makin pening jadinya...kdg2 takde simpang pun dia suh turn left...bila time emergency mmg rasa nak campak hp kuar kete je...hehehe...skrg ni rasa nak beli gps utk letak dlm kete...kena cari yg okla...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

eemmm...mcm kakD lg la langsung tak pandai nak pakai gps bagai ni...

suSuEmIMiE said...

Diela: kan mmg membisingkn GPS ni..lg tmbh bising bla kta dh t'salah jln..tmbh panik ada..tu rse nk cmpak je tu..kih3..

KakD: wah, kakD hebat la bab2 cari jln ni..n jenis xpanik la klo g tpt yg br..tp kalu dh t'biasa pkai gps ni, nt mmg sllu akn pkai..tpt yg dh thu pn, sesaje jgk nk ber GPS..hehehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...