Wednesday, September 14, 2011

Nyamuk ???Please jgn kacau…

Hurm, adakah sekarang musim nyamuk datang buat lawatan ke rumah-rumah ke?. Kat rumah saya, wah memang meriah dengan nyamuk sehingga saya naik rimas. Mungkin cuaca sekarang, hujan panas, buatkan sepsis tersebut cepat membiak.

Bercerita pasal nyamuk, sungguh saya alergik dengannya. Orang lain gatalnya dengan gigitan nyamuk tu hanya sikit atau sekejap, tapi pada saya ianya sungguh menyiksakan kerana saya rasa gatalnya lain macam sebab ade campur sikit rasa sakit. So, keadaan tu, buat saya sering nak tergaru-garu, kadang-kadang sampai 2 hari gatal dan sakitnya belum hilang. Dah ghupe  “tut” kena belacan je kot. Ahah, melampau.

Saya kalau bab-bab nyamuk ni, bila musim panas, orang lain tak memerlukan selimut time tido, tapi saya, jika nyamuk ada, dengan rela hati saya berbungkus dan berpeluh dalam selimut tu daripada saya digigit si kecil hitam tu.

Dengan berselimut litup, kadang-kadang terjulur juga tangan saya keluar. So, tangan saya dan jari-jari halus saya sentiasa menjadi mangsa nyamuk tu. Sehingga satu malam tu, saya terbangun dan “memburu” nyamuk tersebut kerana saya cukup tidak berpuas hati bila tangan saya mula alergik dan membengkak akibat gigitan nyamuk tu. Segenap pelusuk bilik saya memburu sampai merangkak-rangkak di lantai yg mana saya menganggap bila nyamuk dah kenyang, sure dia dah tak boleh terbang. Akhirnya saya berjaya memburu si kecil hitam itu beberapa ekor dan semuanya bila diketuk, memancut –mancut (tipu) darah keluar. Pernah juga satu malam tu dua kali saya terjaga, dan terus buka lampu memburu nyamuk. Begitu sekali saya berdendam kesumat dengan si kecil hitam tu bila tangan saya mula membengkak.

Sampaikan en.suami pun pernah bising. Katanya ”dah makanan nyamuk tu darah awak, cubalah bawak-bawak sedekah sikit”. Huhuhu. Tapi nak buat macam mana. Itulah antara perangai sweet dan pelik bini dia dengan nyamuk. Hahahaha. Sebab saya rasa ianya sungguh menyakitkan.

Sure korang terfikir, kenapa saya tak gunakan ubat nyamuk or apa-apa lah utk hapuskan nyamuk, tapi bila saya gunakan semua tu, pasti esoknya saya akan sakit tekak dan terbatuk-batuk. Kadang-kadang terguna juga Ridsect bila dah tak tahan sangat geramnya dengan nyamuk. Setiap sekor nyamuk yg terbang depan saya, saya semburkan alah tu. Hahahah. KEJAM nya saya. So, ada cadangan lain untuk menghindari / halau nyamuk-nyamuk nih????Sekian, selamat malam. 

* sekali lagi malam ni kena berperang dengan nyamuk-nyamuk ni.. nampak bersuka ria je mereka duk lalu-lalu sopan, terbang sambil muncungkan mulut dia depan laptop saya ni. Sekali sekala sambil lalu tu sempat juga dia landing di kaki aku ni sambil digigit sikit2. Siap ko yer...(0,0).mlm ni aku Ridsect kan korang.

2 comments:

Diela Zaimi said...

ishh org pun sgt tak suka dgn cik nyamuk tau...lagi2 kalo kena gigit kat jari yg halus mulus ni...bisa jadinya pastu bengkak...samela kita sanggup berselimut dlm kepanasan asalkan dpt elak dr serangan cik nyamuk tu...haihhh!

suSuEmIMiE said...

kan..kan...kannn...mmg xleh blah ah ngn nyamuk nih...rase nk ketuk2 je...hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...