Saturday, September 15, 2012

Oh, anak-anak sedara ku!!!

Ok, meh nak cite skit pasal anak-anak sedara saya yang agak becok-becok mulutnya. Sikit pun tak mengikut mak cik nya yg pendiam dan sopan gini. Hahahah.

Anak saudara pertama - Adriana Syasya





Anak sedara saya semuanya ada 13 orang untuk 4 orang ibu. Paling besar tingkatan satu dan paling kecik 8 bulan. Itu anak sedara belah saya je. Tak masuk belah husband ok. Jadi korang boleh bayangkan umah mak saya kalau askar-askar dan princess-princess ini berkumpul. Masuk je cuti sekolah atau tiap kali raya, umah mak saya la tempat berkumpul. Ini kerana kakak-kakak ipar saya semua nya orang obersea. Sarawakian dan Indonesian. So, agak jarang balik ke sana.

Auni Syazwani 

Alkisahnya, anak-anak sedara saya kini sudah mula dan sangat pandai bertanya "bila ayah de ngan cik de nak dapat baby" soalan ini selalu diajukan pada en.suami saya. Sebab mereka agak takut dengan saya. Mak ciknya yang ini garang dan suka marah-marah bila diaorang sepah-sepahkan rumah atau buang sampah merata-rata. Saya merupakan kontraktor tetap dan berpencen mengemas rumah mak bila berkumpul ramai2.


Muhammad Hafiz dan Firdaus Al-Hakim
Sekarang ini, mungkin mereka-mereka tak berpuas hati jawapan dari en.suami saya, mereka mula mengajukan soklan begitu kepada saya. Jawapan ringkas dari saya "belum lagi la...sabar..." Tak boleh nak marahkan mereka, mungkin mereka dah tak sabar nak tengok perut cik de nya ni membonyot then keluar baby. 

Muhammad Irfan
Tapi satu kisah kadang-kadang buat saya tersenyum sorang-sorang. Satu hari tu saya memakai trek dan t-shirt. Kan bila pakai trek yg kembang tu menampakkkan perut kita sedikit buncit. (ceh!!nak salahkan slua plak..ngaku je perut buncit)hihihi. Dan tengah saya berdiri di pintu umah, tetiba anak sedara saya b'umur 4 tahun lebih lalu depan saya dan menepuk perut saya dengan selamba badaknya mengomel "perut buncit, tapi xde baby..macam mama dah". Masa tu rasa macam nak je gantung si kecik tu kat kipas. Tapi tergelak pula saya bila tengok si Yusrina tu pergi dengan selamba tanpa rasa bersalah. Oh, anak-anak sedara ku..Comel2 korang ye.


Nur Izzahtul Aliya

Bila diaorang berkumpul, pasti ada je mereka-mereka tu mengumpat saya. Bukan mengumpat apa, mereka sedang berfikir-fikir dan meneka-neka, if saya mengandung, anak saya akan ikut muka siapa. Then kadang-kadang dari jauh dengar juga mereka duk mengira ngan en.suami saya, kami patut dapat berapa orang anak dan mereka juga sibuk duk aturkan berapa perempuan dan berapa lelaki.So, bila dah nampak sangat mereka beriya-iya nak tengok saya mengandung, saya ambik peluang bila mereka solat berjemaah, cepat-cepat saya pesan "ok semua, nanti abih solat,doakan cik de dan ayah de cepat-cepat dapat baby..boleh???doa dengan ikhlas.." Hurm, itu lah mereka yang nakal-nakal buat geram, tapi tu lah penyeri umah mak abah saya.

Muhammad Danish
Nur Ishah Qarihah
Inilah Nur Yusrina, si kecik yg nak kena gantung kat kipas..hehehe

Nur Ismah Dhaniyah


Muhammad Zakwan yg sgt byk cakap dan buat loya buruk

Nur Zahirah Aliya




Fatin Syuhada Ayumi
Itulah mereka. Semoga impian mereka nak tengok anak mak ciknya ini akan tercapai. Kalaulah diaorang tahu hati mak ciknya ni lagi tidak sabar menunggu saat itu. Sama-samalah kita berdoa. Sekian..
Mereka-mereka yg kecoh dirumah Tok Ma dan Tok Abah

* saya merupakan pengasuh mereka waktu sy anak dara dulu. Dari Adriana Syasya sampai ke Nur Ismah Dhaniyah. Ssampai si Ismah cakap sy ibunya. So, sy cukup pro jaga budak-budak kecik nih...hahaha.

3 comments:

Diela Zaimi said...

insyaallah sue...satu hari nanti masanya akan tiba gak...berkat doa anak2 sedara sue yg bersih suci hatinya...aminnnn

suSueEmiMie said...

amin...tq diela...rse xsabar lak nunggu diela deliver..hehehe

muslimkidsshop said...

Hello! Educate your kids with our islamic learning tools... it's fun!

Http://muslimkidsshop.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...