Monday, June 20, 2011

Kahwin : pada pandangan si kecil

assalamualaikum, hum, lama sudah blog ini tak berupdate. Akhirnya mood untuk update tetiba membuak bila i tertengok gambar anak-anak sedara i yang chumel-chumel. Tetiba rase rindu kat diaorang semua. 

So, bila dah teringat kat diaorang tu, mula la kepala otak ni merewang tentang kisah-kisah lucu yang mencuit hati aunty mereka yang kiut-miut nih.(sila muntah jauh-jauh ok..jgn muntah di sini). 

Isu kawin.Cubalah tanya si kecil pasal kawin, apa yang dioarang akan jawab. Isu ni, aku tak tanya kat anak-anak sedara aku, tapi ianya keluar dengan spontan. Ok, analisis kes yang pertama : 



Muhammad Zakwan (2 1/2 tahun) sedang melihat gambar kawin mummy dan ayahnya. 
zakwan : mummy, wawan nak tawin juga lah.
mummynya : wan nak kawin ngn sape?
zakwan : ngan kak ieta (bekas pembantu kedai kakak aku)
mummynya : k.ieta dah nak kawin la wan.
Zakwan : ohh..

Dalam kes ni, eceh, macam inspektor bhgian siasatan jenayah la pulak..bila kita tenung, kanak-kanak sudah boleh merasai kasih sayang dan perhatian yang orang lain berikan untuknya dengan ikhlas. Dan mungkin dia berasa selamat dengan orang tersebut. 

Analisis kes yang kedua : 


Nur Ishah Qarihah (5 tahun). Kebetulan cuti sekolah hari tu kan banyak sangat kenduri kawinnya. So, antara sebelas cucu, si Ishah ni merupakan antara pengikut setia tok ma nya (mak aku) dan pengikut setia aku. Aku senang bawanya ke kenduri sebabnya memang aku tak de kawan waktu tu, dan ishah ni sangat tak banyak karenah. Dan sememangnya dia suka ke kenduri kawin sebab nanti dapat ole-ole terutamanya gula-gula. Dan bila balik rumah, dia umpama dermawan, akan membahagikan gula-gula tersebut kepada adik, abang, kakaknya dan sepupu2nya. Bila dan selalu ke kenduri kawin, abah aku cuba mengusik si Ishah :

tok abah : ishah ni selalu je ikut tok ma ngn cik de (panggilan utk aku) g kenduri kawin. Ishah nak kawin juga ke??..
ishah : tunggulah ishah besar skit lagi tok abah....(dgn nada kurang senang sambil membahagikan gula-gula)

Waktu tu mengekek-ngekek tok abahnya gelak.

Analisis kes yang ketiga :

   


Nur Ismah Dhaniyah (3 Tahun). Hari tu ade majlis merisik kazen aku, ayu. So, ade lah barang-barang yang dihias dan ade sebijik kek.

Ismah : sape nak bekawin ni...(bertanya pada mak cik aku: tok su)
tok su : Mah la kawin ngn tok su. G balik salin baju g..nanti nak potong kek.

Ismah, berlari balik ke rumah tok ma nya. Dengan termengah-mengah dia masuk bilik aku. Waktu tu aku tengah iron baju kurung.

Ismah : cik de, pakai baju raya ni, nak g kt tempat bekawin ke?
Aku : sapa yang nak kawin...???
ismah : tak tahu...(dengan termengah-mengah) aa..a..a....tok su ajak cemah bekawin. boleh ke??.
Aku : Mah nak kawin dengan tok su ke??
ismah : tak nak lah..
Aku : kenapa...
ismah : kan cemah ni kan pempuan, tok su kan pempuan..mana boleh...
Aku : ohww...tak boleh eh..
Ismah : tak boleh....berdosa...nanti masuk api neraka.
Aku : wa..,pandailh mah ni...bagus...
Ismah : nanti tak boleh potong kek la..
aku : tak pe..nanti mintak ngn cik ayu ye...(kazen yg dirisik)...

Humm, itulah antara kes-kes yang melibatkan anak-anak sedara aku tentang isu kawin. Diaorang dah boleh tahu, hanya orang yang dah matang/ dewasa boleh berkahwin dan diaorang juga tahu kahwin ini hanya untuk lelaki dan perempuan.

Melayan kerenah buadak-budak memang boleh buat kita tersenyum dan kadang-kadang jawapan yang dia berikan untuk kita tu, memang tak terjangka oleh kita. So, bab kata Uncle Aznil, dalam Anmum Essential TOm, Tom Bak..selalu lah melayan anak-anak bercakap, kerana waktu dia bercakap, berfikir memberi jawapan, waktu itu jugalah sel-sel otak mereka akan berhubung. Sekian untuk malam ini. 

5 comments:

zuezul said...

lepas nie boleh la tanye anak sue pulak kan??hehehe...wink wink.

suSuEmIMiE said...

heheh..insyaallah zue..
doa2 kan lah ye..amin..;)

zuezul said...

kakak,kate malam tadi nak update.tak ade pun..hehehehe..tido eh?

suSuEmIMiE said...

hahaha...ha'ah..t"tido la..
mlm td pn sma..xsmpat nk buka blog..dh b'dengkur dah..hi3

zuezul said...

cepat tidonye..ade pape ke..hehehe..sharen ckp pembawaan budak la tu..hehhe..update la kak..kisah terbaru.boring nie.tolonglah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...